Serveis

Gestió de emergències i crisis
Les organitzacions han de donar resposta a les crisis que posen en risc la seva existència


Què és?
La gestió d’emergències neix de la necessitat d’afrontar les emergències i gestionar-les si aquestes passen[1]. Els darrers anys tota mena d’organitzacions han desenvolupat i implantat plans d’autoprotecció, plans de contaminació ambiental, plans de seguretat, plans de contingència,… per donar resposta als riscos que l’amenacen i a la normativa sectorial que ho requereix.
La gestió de crisis va més enllà de la normativa i, en l’actualitat, busca respondre davant qualsevol situació que pot fer trontollar la pervivència de les organitzacions. Es pot trobar totes les combinacions d’escenaris: situacions d’emergència, d’emergència i de crisi o només de crisi. Per exemple un incendi o un accident normalment generen una emergència. Si aquest incendi, quan es produeix, afecta l’entorn o hi ha morts pot alhora derivar en una crisi. Si l’incendi s’apaga ràpidament i no desencadena cap emergència però es genera alarma social, es produeix la crisi sense emergència.
Això fa que les organitzacions hagin de gestionar de forma coherent i coordinada les diferents situacions que pot patir. D’un incident, una emergència a una crisi.
En la meva organització…
- Disposem de pla d’autoprotecció, plans de seguretat, plans de contingència però hi ha situacions que veiem que ens sobrepassa.
- Hem identificat escenaris de risc que no contemplen els plans actuals perquè estan fora del seu abast i volem saber què fer en aquests casos (la reputació és un d’ells, per exemple).
- Necessitem que l’organització sàpiga respondre i sobreposar-se davant una crisi.
- Necessitem acreditar que l’organització està estructurada i s’ha preparat per respondre davant d’una emergència davant els meus clients, associats o ciutadans.
Beneficis
- Preparar l’organització per saber respondre davant qualsevol situació de risc.
- Unificar criteris interns perquè tothom defineixi igual què és un incident, una emergència i una crisi, qui i com han d’actuar en cada cas.
- Respondre a la gestió de les diferents emergències i crisis de forma coherent i coordinada perquè en aquestes situacions s’utilitzen els mateixos recursos per respondre-hi.
- Acreditar que la meva organització està estructurada i s’ha preparat per respondre davant d’una emergència.
Estàndards
- La gestió d’emergències té com a estàndard de referència la ISO 22320:2018 de Gestió d’emergències.
- En la gestió de crisis s’està utilitzant com a estàndard de referència la BS 11200:2014 de Gestió de crisis.

Productes
Consultoria de gestió de crisi:
els manuals de crisi
Estar preparat per a respondre a una crisi implica conèixer els riscos corporatius, definir les responsabilitats i funcions, els diferents plans que disposa l’organització, qui, com i quan s’activa el comitè de crisi. Tot això implica un treball de consultoria que dóna com a resultat un manual de crisi i un procés d’implantació del manual.
Consultoria de gestió d’emergències:
la ISO 22320
La consultoria d’aquest estàndard comença amb un gap anàlisis per conèixer què té feta l’organització i què li falta per a poder dissenyar, desenvolupar i implantar els procediments associats a aquesta norma. A partir dels resultats es desenvolupa i s’implanta. Es un estàndard certificable.
Implantació del manuals de crisi i sistemes de gestió d’emergències
La implantació tant d’un manual de crisi com d’un sistema de gestió d’emergències requereix la formació i informació al personal; la formació a la direcció en la presa de decisions en situacions de crisi; la realització d’exercicis i simulacions de crisis de forma periòdica i saber comunicar-se amb l’entorn durant una crisi. Tot això es desenvolupa en un Pla d’implantació que incorpora el pla de formació i informació i el pla d’exercicis i simulacions de l’organització.
[1] Definició d’emergència, ISO 22320:2011 de Gestió d’emergències